هل تعتبر علاقة الحب عبر النت علاقة حب حقيقية
انا لا اعلق ولكن انقل لكم التعليقات وهذا هوالرأى الاول .
الكثير من الناس يعتقدون انه من الممكن الحب عن طريق الانترنت لكن هذا الاعتقاد خاطىء ان الحب احساس فكيف تسطيع ان تحس بانسان كل ماتعرفة عنه هو مايقولة وهذا هو الراى الثانى.
تعتبر حاليا النت من اكثر الطرق المتبعه في التعارف بين الجنسين وخصوصا في الخليج العربي والحب عبر النت ممكن الحدوث هذا رايي الخاص وهذا هو الراى الثالث
يستجرأ احساسه ويطلب محادثتها هاتفيا تثور ثائرتها ويصرخ ضميرها
تستيقظ مبادئها وتحزن من طلبه
الراى الرابع .
يستجرأ احساسه ويطلب محادثتها هاتفيا تثور ثائرتها ويصرخ ضميرها
تستيقظ مبادئها وتحزن من طلبه
الراى الرابع .
طبعا فى حب من الانترنت وهو انك تتعلق بالروح بالشخصيه بالاحساس اللي يوصلك من خلال كلام الشخص اللي قدامك
تحبه من غير ما تشوفه تحبه حتي لو كان شكله مش حلو الراى الخامس .
تحبه من غير ما تشوفه تحبه حتي لو كان شكله مش حلو الراى الخامس .
لا طبعا لايوجد حب من الانترنت وعلي فكره الحب الحقيقي عن طريق النت بيبقي نادر جدا
لان معظم اللي بيدخلوا نت مراهقيين
وفي فتره المراهقه الانسان مش بيبقي متأكد من مشاعره
احاسيسه بتبقي مختلفه ومضطربه الراى السادس .
لان معظم اللي بيدخلوا نت مراهقيين
وفي فتره المراهقه الانسان مش بيبقي متأكد من مشاعره
احاسيسه بتبقي مختلفه ومضطربه الراى السادس .
ومن وجهت نظري الحب يعتبر حب سوواء من النت او من اي طرريق اخر
وطبعا كل شخص وله وجهت نظرر الراى السابع.
وطبعا كل شخص وله وجهت نظرر الراى السابع.
ربما يكون حب صادق
لكنه كافقاعة الصابون حالا ماينتهي
لانه يبنى على اوهام وخيال
وانا اعتبره من اخطر انواع ا لحب الراى الثامن.
لكنه كافقاعة الصابون حالا ماينتهي
لانه يبنى على اوهام وخيال
وانا اعتبره من اخطر انواع ا لحب الراى الثامن.
لا ننكر حالات نادرة تم التعارف عن طريق
النت ونجحت ولكن يفاجئوا الزوجين انهم اخطئوا
بالاختيار وعيشوا بتعاسة الراى التاسع.
النت ونجحت ولكن يفاجئوا الزوجين انهم اخطئوا
بالاختيار وعيشوا بتعاسة الراى التاسع.
رايى ان فى حب طبعا عن طريق النت الحب مالوش لا مكان ولا زمان
بيجى لو حتى لمجرد انك تسمعى صوت
بس الاهم الثقه لازم مش احب بس واثق كمان فى ا لى قدامى الراى العاشر.
بيجى لو حتى لمجرد انك تسمعى صوت
بس الاهم الثقه لازم مش احب بس واثق كمان فى ا لى قدامى الراى العاشر.
لا يوجد حب من وراء شاشة او لوحة مفاتيح ابدا كلة لعب بلعب وكانت هذه اراء شباب الانترنت فما هو رايك انت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و الله موضوع اكتر من رائـــع
ردحذفالله يعطيكي العافية يا رب
اخوكي اسمريكـــا
الحب هو هذه الصدفه الغريبه التى تجمع بين اثنين شاء القدر ان يجتمعا الحب هو تلك المشاعر الصادقه الحب هو لغة العيون الحب هو الثقه الحب هو البراح فى قلب العاشقين للمعشوقين الحب هو العشره الحب هو الخيال الواسع الحب هو الامان الحب هو سلامة النيه الحب هو شعر عنترى الحب هو جنون قيسى الحب احترام وبعد كل هذا لا اعتقد ان هذه الشاشه الزجاجيه وهذا السرح الذى يدعونه الانترنت يستطيع بكل ما اوتى من تكنولوجيا ان يجمع هذه الصفات او يعبر عن صدق المشاعر قد تنشئ زماله وربما صداقه ولكن صدقونى ليس حب
ردحذفمش عارفه اقولك ايه ........ بس انا واقعه فى المشكله دى ... انا بنت زى كتير ... مش بتخرج وقعدتنا فى البيت واكيد بنحس ان فى حاجه ناقصه وعايزينها .... والحاجه دى بنلاقيها فى النت .... واكيد هو وسيلة تعارف كلنا عارفين كده .... بس فى حب من النت لدرجة انك تعيطى من بعد الطرف التانى لو هو مش اون لاين !! .... بس انا مش بنكر ان فى حاجات بتبقى ناقصه وفى خوف لا يكون كله كلام .... بس هو فى اعجاب شديد جدا وبينتهى برؤيه الشخص ده ياما بيبقى حب كامل ... ياما بيبقى بعد كامل برضو ... وغالبا ده بيحصل من طرف الولاد ... لان البنت اكيد بتحب الشكل الحلو وكل حاجه لكن هى حبيته لروحه مش لشكله لكن الولد بيبقى عنده الحاجات دى ميقدرش يتغاضى عنها...
ردحذفانا رايى ان فى حب من النت بس ده بيتحول لحقيقه لو كل واحد كان صادق ومش بيكذب ... لان الحب مالوش عنوان وبيجى فى اى لحظه ... زمان مكنتش بايد الحب من النت واقول لا ده هبل ... بس مع الوقت عرفت انه حب نقى جدا ... ليه ؟؟ انت بتحب اللى ادامك مش لشكله مش للبسه مش لصوته ... انت بتحب روحه .. الروح اللى انت بتكلمها ... ومع الوقت بتعرفه اكتر ... ولو اكتملت الروح ببقية العناصر الباقيه بيبقى خلاص حب كامل ...اويد الحب من النت ولكن مع بعض من الحذر ... لاننا بشر وطبعنا الخطأ
ردحذفأ/ حسين المنسي
ردحذفانا من رأيي أن الحب احساس ولو أن القلبين احسوو بنبض بعضهما فهو حب حقيقي
وربما كان قلبا من القلبين صادقا والآخر احساس كاذب ولكن المهم أن الحب الحقيقي موجود على الإنترنت كما هو في الواقع تماما
بدليل انه هناك لقائات ومواعيد حب وشعور بالفرحة عند لقاء الحبيبين وشوق وفراق وحزن الخ..
الا انني لا اوافق البعض في أن نهاية كل حب الزواج سواء كان حبا حقيقيا ام عنكبوتيا واستشهد برأي القيلسوف الكبير نزار قباني
الحب ليس رواية شرقيةً *** بختامها يتزوج الابطألُ
هذا رأيي والله الموفق
الحب من النت متعب جدا بسبب المسافة لو كان حقيقي بس فيه مشكلة قوية يا ترى هل الطرف الثاني صادق سواء بنت او ولد كيف نبحث عن المصداقية احتمال الطرف الثاني ناقصة شي وعاجبه يكملها بالنت مثلا تكون اهتمام حنان او اي شي بس اني اكول صعب جدا لكن مش مستحيل
ردحذفمجرد خداع ولعب بالمشاعر واذا كان صعب وجوده فى الواقع هل سيوجد عبر النت
ردحذفاعتقد انة من الممكن يكون حب حقيقى على النت لانة التواصل المستمر بالكتابة او التواصل المباشر من الممكن ان يتحدد من خلال الراحة التى يشعر بيها الاتنين ومن هنا يمكن يتولد
ردحذف